ZAGREB, 11. srpnja 2025.  godine – Na današnjoj konferenciji Klinike za dječje bolesti Zagreb, održanoj uz podršku Ministarstva zdravstva, Ministarstva unutarnjih poslova te Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, izneseni su zabrinjavajući podaci o drastičnom porastu broja djece teško ozlijeđene u prometu pri vožnji električnim romobilima.

Klinika za dječje bolesti Zagreb zabilježila je porast broja hospitalizacija za čak 285 %, dok je ukupno trajanje hospitalizacija poraslo za 143 % u prvoj polovici 2025. godine u odnosu na isto razdoblje prošle godine. Porast trajanja hospitalizacija upućuje na sve teže ozljede, što dokazuje i statistika da je u praćenom periodu broj teških ozljeda mozga porastao s 0 na 5.

„Posebno zabrinjava podatak da je 40 % hospitalizirane djece bilo mlađe od 14 godina, što je ujedno i dobna granica ispod koje nije dozvoljeno upravljanje električnim romobilima prema zakonima Republike Hrvatske“ rekao je dr. sc. Rok Kralj, dr. med. spec. dječje kirurgije i pročelnik Zavoda za traumatizam dječje dobi te nastavio „roditelji trebaju biti svjesni opasnosti koje za djecu nosi eklektični romobil. Trebala bi se usvojiti kultura nošenja kaciga te regulirati snaga električnih romobila koji se prodaju maloljetnicima“.

Doc. dr. sc. Miroslav Gjurašin dr. med. spec. neurokirurgije te voditelj Referentnog centra za traumatizam dječje dobi govorio je o specifičnim slučajevima koje je liječio od ozljeda uzrokovanim padom s električnog romobila. Česta ozljeda je epiduralni hematom koji pritišće mozak i izaziva neurološke deficite. Takve ozljede mogu dovesti do zaustavljanja disanja te kobnih ishoda. „Na sreću smrtnih slučajeva uslijed pada s električnih romobila još nismo imali, ali se toga bojimo ukoliko se nešto ne promijeni. Najteži razgovori su oni kada roditeljima morate reći da im je dijete preminulo, kao što je slučaj kod djece pješaka pri naletu automobila.“

Da je nužno napraviti nešto po pitanju uzlaznog trenda broja teških ozljeda ponovio je i prof. dr. sc. Stjepan Višnjić, dr. med. spec. dječje kirurgije, predstojnik Klinike za dječju kirurgiju, nadodavši da na primjerima drugih zemalja možemo vidjeti da će se u suprotnom brojke svake godine povećavati.

Nikola Milas, pomoćnik voditelja Službe prometne policije iz Ministarstva unutarnjih poslova fokusirao se na zakonske regulacije o vožnji električnih romobila koji ne bi smjeli biti jači od 0,6 kW te razviti brzinu veću od 25 km/h. Zaključno, napomenuo je da porast broja električnih romobila u gradovima povećava rizik od prometnih nesreća i ozljeda, ali se sigurnost može znatno poboljšati kroz edukaciju vozača, ali i odgovorno ponašanje roditelja.

Konferencija je završila s obraćanjem Dražena Antolovića, ravnatelja Uprave za cestovni promet, cestovnu infrastrukturu i inspekciju iz Ministarstva mora, prometa i infrastrukture koji je naglasio je kako je sigurnost djece prioritet: „u tom smislu, razmatramo prijedloge za dodatno zakonsko reguliranje korištenja električnih romobila, posebice kada je riječ o maloljetnim korisnicima“ dok je načelnica Sektora za primarnu zdravstvenu zaštitu i zdravstveni turizam iz Ministarstva zdravstva, Ivana Portolan Pajić, dodala „zato apeliramo na roditelje, skrbnike i sve sudionike u prometu da se strogo pridržavaju važećih zakonskih propisa i potiču djecu na aktivnosti primjerene njihovoj dobi i sigurnosnim uvjetima“.

Zavod za traumatizam Klinike za dječju kirurgiju KDBZ je referentni centar za dječji traumatizam Ministarstva zdravstva Republike Hrvatske te zbrinjava najveći broj traumatskih ozljeda kod djece u Hrvatskoj. Kao takav apelira na javnost, pogotovo roditelje, da odgovorno pristupe pitanju sigurnosti djece u prometu, osobito kada je riječ o korištenju električnih romobila, koji postaju sve češći uzrok ozbiljnih ozljeda.